toni je napisao/la:
Doktor je imao tu čast da ga defloriše. Vjerojatno će nešto napisati dok se vrati iz noćne smjene i planinske obuke GSS-a. Proba za sad krila u rasponu 70-90 kg.
Evo me konacno. Vec sam bio napisao tekst i sve i onda me Gejts zajebo sa svojim IE5, papala maca. Trebalo mi je par dana da prezivim sok i nevjericu. Klikam back,back,back kad ono "page has expired".
Dragi Bile, idi u kurac! (to vam je cisti gramaticki primjer prosto prosirene recenice. Kuzite, ono, prosto, a? kao recenica a u biti moze bit i kurac...e jes fora...da bar sam ja smislio)
No sta ces, ajmo mi lagano o poslu prije nego mali meki Bil opet pomoli glavicu iz kompijutera (kuzite, ono, mali, meki kao mikro-soft, a? jes fora...ni tu nisam ja smislio). Da ne bi ispalo ko da radim za Autoklub prvo cu malo posrat sic, al to je samo zato da prikrijem odusevljenje s krilom pa da izgleda ono kao objektivno izvjesce.
Enivej, nisam bas bio nesto od volje za uopce ic na brdo al onda sam se sjetio da bi mogao probat Swifta pa me to malo izvuklo iz ucma (nova hrvatska rijec, ucam, opisuje objektivne okolnosti koje dovode do opceg stanja ucmalosti). Kad sam usao u stozer zlocinacke organizacije (tu mislim na ured Absolute adventurea, Toniju fali samo monokl i ona albino dugodlaka macketina) skoro sam pao docekujuci u ruke smotuljak koji su vrijedne azijatske rukice upakirale. Naime bio sam se nageo naprijed ocekujuci udarac 7-8kg prosjecnog krila, kad tamo kao da sam dofatio Kejt Mos samo ne zuljaju kosti. Kad sam stvar ubacio u svoj 60-litarski Sup'air odmah sam primijetio znacajan dobitak na prostoru. A bogme i tezina cijele opreme (sic, rezerva, krilo, kaciga, rukavice, skijaske hlace, 2.5 slojna Gtex jakna, IQ basis, majica, osnovni komplet prve pomoci) svela se na oko 12-13kg. Odmah sam pozelio nestati preko drzavne meje u smjeru nekog tritisucnjaka s blago polozenim vrhom, djevicanskom ledenom padinom, laganim vjetricem u celo...no uglavnom u realnost me vratio prizor Tonija kako s ponosom nesto objasnjava i drzi u ruci jedan od ruznijih siceva koji sam vidio. Ups, ukljuci ton! OK, brzo sam ukapiro da mi objasnjava sve prednosti Oxygen2 sica (valjda se tako zove...). Ajd, nesto laksi jest al sic ko sic, ako ste na skoli i imate para za dat za sic koji cete mijenjat za dvije godine (zbog letackog napretka, ne zbog kvalitete materijala) moze, inace za ozbiljnije letace...nooot! Dobro bar nije kardinalno smece ko originalni Oxygen (valjda se tako zove...sic, ne krilo) koji su mogli reklamirat kao lagani sic za otic u Konzum i donest speceraj doma jer u njega nije stalo nista vece od grincajga (blitve, za vas s juga). A za nosit je bio tako udoban da smo se jednom vracali nakon 1/2h hoda nazad do auta promijenit ruksak jer je to nosit granicilo sa kavom u drustvu spanjolske inkvizicije (fora, a? ovu sam ja smislio...kuzi se, jel?).
Dobro, dosta sranja, predjimo na odusevljenje. Ono nastupa odmah po otvaranju vrece. Materijal gornje strane izgleda sasvim solidno, nesto masniji, lagan ali jos uvijek se cini kao da ce vrijedit za vise od 30 letova u dolinu i cao djaci. Donja strana od jos lakseg materijala ne odaje tako solidan dojam ali sve u svemu prvi put da vjerujem tvrdnjama proizvodjaca da lako krilo moze imati normalan radni vijek. Vrijeme ce pokazati...Na gornjaci kratki rigifoil umeci u svakoj komori daju dasak "racing" osjecaja, pomalo kao Golf jedinica GTI. Spage pobojane po linijama klasicnim nacinom spojene su na krilo u tri i po linije (C i D se spajaju u jednu gurtnu). Rasplet spaga na usima trebao bi garantirati bezbolna otvaranja jednostranskih. Cini mi se da su i malo smanjili kolicinu materijala unutar samih komora koje su inace sasvim solidno male za LTF 1-2 krilo. U ovoj, light verziji gurtne su zamijenjene znirancima od dyneeme(?). Jedini dijelovi metala su relativno veliki Ronstan koloturi za speed i vezalice na komandama. Spagice su uvezane u gurtne pomocu space-age materijalnih ringova. Uz najbolju volju nisam skuzio kako se otvaraju. Speed bez vecih konstrukcijskih iznenadjenja. Rucice komandi na prvu loptu djeluju uzasno neudobno. Naime, nesto su deblje od glavne spagice komande a u dnu su "pojacane" obicnom PVC cjevcicom.
Na startu lakoca krila moze predstavljati i mali problem nenaviklima, naime svaki prdac vjetra podize usi od poda i to s krive strane. To ipak ne utjece znacajnije na sigurnost starta, gdje se krilo ponasa upravo fantasticno. Kako takvo krilo planiram koristiti (jednom kad budem dovoljno bogat) na kratkim, klizavim startovima ispod kojih je obicno 500-600 m ambisa, ponasanje na startu je kljucno. Zato sam se posebno koncentrirao na taj aspekt a meteo uvjeti bili su kao naruceni. Nula, povremeno kakav baloncic uzasno slabe termike zanesen zapadnim vjetrom na vrhu Pljese proizveli su pravi alpski visokogorski simulator. Povlacenje tako laganog krila u zrak prvi put jako je neugodan osjecaj, kao da nema nista sa druge strane spaga dok trecina krila ne dobije aerodinamicku formu. Dojmu ne pomazu ni lake gurtne. Dosad mi se dogadjalo da mi se zapetljaju grancice u spage, ali ovo je prvi put da mi se grancica upetljala u gurtnu. Prvo sto bih napravio je kolor-kodiranje gurtni duct tapeom radi lakse orijentacije. Nesvjesno sam pojacao silu pa je krilo krenulo gore malo brze nego sto sam planirao. Uz to zapad ga je okrenuo 45deg u desnu stranu tako da sam vec mislio da cu prekidati. Medjutoa, nakon spomenutog ubrzanog dizanja i postavljanja krilo je stalo nad glavom nakon minimalnog kocionog inputa i to bez onog pacerskog odizanja od zemlje. Bez tlaka, ali formirano, uljudno je pricekalo sekundu-dvije da se okrenem i potrcim. Nekoliko koraka i u zraku sam, sad ostaje samo ispraviti smjer. I to odradjuje fenomenalno, komanda se lako i precizno dozira. Ukratko, start fantastican. Poletjevsi stjecem prvi utisak o performansama. Finesa je dobra, ne bih bas rekao 9 ali zasigurno vrlo blizu. Odusevljava me brzina, koliko je to produkt cinjenice da krilo preopterecujem sa 7-8kg ne mogu odrediti ali mi se cini da bi M bolje pasao. Mozda najugodnije iznenadjenje su rucice komandi koje su ne samo dovoljno siroke za dobru zimsku rukavicu nego unatoc svojoj tankoci izuzetno ugodne za drzanje zapescem. U letenju krilo daje oslecaj labave letve volana (valjda je to to, jer auto u kojem sam imao taj osjecaj imao je problemcic i sa selenima, amortizerima, kuplungom i jos niz sitnijih boljki). Uglavnom u konusu od nekih 15 stupnjeva u svim smjerovima krece se dosta lako i impulzivno (toliko da mi se cini iluzoran savjet "uvijek drzi krilo nad glavom") ali to podrucje nikad ne napusta. U nesto slabih baloncica nisam primijetio tendencije usporavanju pri kontaktu. Lagano izbacivanje jedne strane lako se kontrolira minimumom komande. U zavoju krilo kruzi usko uz sasvim prihvatljiv nagib a time i minimalno povecano propadanje, usi se vode izuzetno precizno. Nakon curenja do pola grebena ravno van na sletiste, vrijeme je za speed. Pritisak osrednji do lagan, do pola speeda krilo zadrzava finesu, nakon toga se osjeti pad finese a i pojavljuje se uzasno iritantno vibriranje donjih rubova otvora komora. Toliko je izrazeno da se cak i cuje, a za gledat je odvratno. OK preko pola gasa krilo stvarno ubrza, ali speed u XC-u ne bih gurao preko te granice. Jednostavno nije estetski. Na full speedu mi je baloncic nad Jurjevcanima priustio prolazan pad tlaka koji je krilo odradilo izuzetno kultivirano, kratko abgasanje iz gleznjeva i stvar je potpuno pod tlakom i kontrolom. Taman mi je ostalo par metara za ostriji zavoj ili dva i jedino razocarenje, naime komande koje su do pola onako Ozoneovski lake i izravne jednostavno odjednom postanu tvrde a krilo odbija dalje nastaviti prema spirali. Malo vise energije ne bi skodilo (iako bi to vjerojatno dodalo na zahtjevnosti drugih elemenata zbog kojih me krilo odusevilo). Na slijetanju sad vec razmazeno ocekujem kultivirano ponasanje i krilo me ne razocarava. Ravnomjerno usporava bez prenaglasenog pretvaranja brzine u nepropadanje. Cak i preopterecen slijecem u nula vjetra prihvatljivo za istrcavanje. Dobro, u derezama bi stradala koja spagica al nemojmo cjepidlacit.
Drugi veliki minus, cijena. Kosta ko pravo, majke ti! S druge strane, ako bude trajno kao sto obecavaju, za to krilo prodao bih svoju dusu (znate ono kad vrag dodje Muji - Mujo doso sam po tvoju dusu! Cek malo, jarane...FATO, DUSO, od' vamo, treba te neko!). Definitivno prvi izbor za nekog ko oce ic lagano (kako u tezini tako i u prirodi XC-a) a ne trazi ekstremnu varijantu. Za one koji misle "ozbiljno" letit definitivno dolazi u obzir kao "B" krilo za paraalpinizam (zvuci kao disciplina s paraolimpijade, mozda bi bolji pojam bio alpiglajding). U konacnici vjerojatno je na dugi rok i rentabilnije, a definitivno ima performanse koje sad ne moze postici nijedan "serijski" ultralight. Bar moje misljenje, nisam probo sve, a volio bi...za pocetak zabiljezit cu se za medium Swifta u nesto termike, a ako nema, pa OK ajde uzet cu umjesto tog probat R10...
p,
D.
P.S. probat cu ovo sad provuc kraj Bila. Ako prodje, dodat cu jos slikica. Stay tuned!
Evo fotoelaborata:

Ne mos vjerovat, ali to je kompletna oprema za letit ko covjek

Slika dovoljno govori o meteo-uvjetima tokom testiranja

Kako mali Vijetnamci postignu taj volumen nikad mi nece biti jasno?! Valjda zato imaju tako male prste...

Sva sila spagica oko uha. Bez kravata, molim!

Tu sve pise za one koje zanima...

Ovo se stalno dogadja s usima. Nije problem al malo ide na zivce.

Zbrka lako nastaje. Mozda je bolje ostaviti krilo zavaceno za sjedalo. Ne bi ih ubilo da su stavili par grama boje na "gurtne". Kako bi kopcanje izgledalo na 4000m nakon napornog dnevnog uspona uz bijeli snijeg u pozadini tesko mi je i pomisliti...

Rjesenje redukcije spaga na C/D linijama. Nazalost slika nije uspjela prikazati zanimljivosti oko rasporeda spaga na vanjskoj trecini. Eh, vise srece drugi put...

Sva unutarnja pojacanja koja sam uspio uociti. U crvenom krugu, nisam siguran da je ovakvo napinjanje dobro za materijal...

Gurtne "u akciji". U crvenom krugu dvostruki velcro sistem pricvrscenja komandi na gurtne. Zeleni krug-light zamjena za maillone. Kad se covjek navikne metal uopce ne fali...