»

PG linkovi

Vrijeme/prognoze (forum)

Vrijeme/prognoze

Logo
Sada je: uto 29 tra, 2025 12:24.

Time zone: Europe/Zagreb [LJV]




Započni novu temu Odgovori  [ 23 post(ov)a ]  Stranica 1, 2  Sljedeća
Autor/ica Poruka
 Naslov: Pucanje špage...
PostPostano: uto 05 lis, 2010 21:32 
Offline     DHV 2-3
Avatar

Član od: uto 25 kol, 2009 20:39
Postovi: 776 [ Pogledaj ]
Lokacija: Zagreb
Dao Palac gore: : 702 / Palac dolje: : 5
Dobio Palac gore: : 792 / Palac dolje: : 4
...i što učiniti


_________________
We watching the skyes through the children eyes



7 Palac gore: : Franco, Ivana, MadMax, Morelli, Rodrigez, toni, zec    
Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: uto 05 lis, 2010 22:54 
Offline     DHV 2

Član od: pon 28 ruj, 2009 21:17
Postovi: 260 [ Pogledaj ]
Lokacija: Osijek
Dao Palac gore: : 537 / Palac dolje: : 0
Dobio Palac gore: : 165 / Palac dolje: : 0
Svaka čast Šteta na instrukciji kroz video !
Molim sirovi materijal na CD !!!

Tnx

Morelli


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: sri 06 lis, 2010 8:51 
Offline     DHV 2-3
Avatar

Član od: uto 25 kol, 2009 20:39
Postovi: 776 [ Pogledaj ]
Lokacija: Zagreb
Dao Palac gore: : 702 / Palac dolje: : 5
Dobio Palac gore: : 792 / Palac dolje: : 4
Dogovoreno!
Uskoro ti stavljam na DVD i DON2009 i DON2010 i šaljem poštom ili kad se vidimo.

_________________
We watching the skyes through the children eyes


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: sri 06 lis, 2010 10:09 
Offline     DHV 2-3
Avatar

Član od: pon 31 kol, 2009 10:31
Postovi: 1586 [ Pogledaj ]
Lokacija: Zagreb
Dao Palac gore: : 324 / Palac dolje: : 9
Dobio Palac gore: : 1813 / Palac dolje: : 7
Lijepo što sad postoje kamere u dovoljnoj količini da i ovakve stvari ostanu zabilježene.
Meni je također pucala špaga 4 puta (neznam zašto) i svaki put sam ju došlepao do mjesta gdje sam mislio da će ju biti lakše skupiti. Isto tako, sudjelovao sam u potragama za špagom po visokom kukuruzu i žitu pred žetvu. Nimalo ugodna stvar i pronalaženje je više sreća uz golemi trud nego znanje u šlepanju.
Volio bih ipak reći nešto drugo!
Imate li dovoljno iskustva, a uz to ste dovoljno "veliki" (veliko krilo, težak pilot, puno snage u rukama, puno iskustva u konkretnoj situaciji) onda možete pomoći operateru da se spasi špaga (ili kombajn) te da sljedeća šlepa brže zaopčne.
Međutim!
To šlepanje špage može biti vrlo opasno i molim da se prikazani video nikako ne uzima kao primjer što treba učiniti. Čak je i Šteta prvo otkačio osigurač, ali je pofurao špagu kad je vidio da se ova nije sama otkačila (dakle, ne namjerno). Špaga može puknuti na slabom članu, tj. na početku šlepe kod samog pilota i to ni ne spominjem. Međutim, kad god mi je pukla špaga u zraku pukla je kod vitla i šlepao sam za sobom 300-500 m špage. (Moro je čak vrtio stup s njom da nije ni skužio.) U toj špagi ima dosta težine i stvara otpor od otprilike 4-6 kg u jednoj ruci. Upravljanje nije baš jednostavno, a postoji i opasnost da špaga zapne za neku prepreku na zemlji. Preporuka je špagu što prije otkačiti i sigurno sletjeti. Nikakvo junačenje i šlepanje špage ne dolazi u obzir. To što mislite da ste ju došlepali na sigurno često i nije tako.
Nakon pucanja krilo zaostaje i nastavlja bitno sporije nego u šlepi. Otpor radi i težina špage. Ona iza visi u nekakvoj paraboli i teško prati bilo kakvo skretanje paraglidera. Kako je auto za šlepu bio ispred vas pustite li špagu ona će vjerojatno pasti negdje ispod vas (osim ako ju ne nosi bočni vjetar van staze). Nastavite li šlepati špagu daljnjih 500-600 m u vjetar ona će se povlačiti iza vas i ako ju tada pustite vjerojatno će pasti u blizini auta jer će se povlačiti za donjim krajem, a vi ćete u međuvremenu imati borbu sa krilom. Sve ovo ima jedino smisla ako ste dovoljno jaki i sa dovoljno iskustva da spasite špagu koja bi mogla pasti daleko pored staze.
Dakle, otkačiti špagu što prije i sigurno sletjeti, a operater će vidjeti gdje špaga pada jer će pratiti padobrančić!!!

_________________
slika
c u @ cloudbase



2 Palac gore: : Dinac, Red Baron    
Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: sri 06 lis, 2010 11:44 
Offline     DHV 2

Član od: pon 28 ruj, 2009 21:17
Postovi: 260 [ Pogledaj ]
Lokacija: Osijek
Dao Palac gore: : 537 / Palac dolje: : 0
Dobio Palac gore: : 165 / Palac dolje: : 0
Ima tu puno elemenata što bi trebalo a što ne činiti u vakovim situacijama.
Npr., daynema ima težinu na 1.000 m špage oko 3 kg, a Poliester ima težinu i do 10 kg na istu dužinu .
Promjer špage je isto primjetan a varira od 2 mm do 3,5 mm a to diktira i osnovnu problematiku a ona je "financije" .
Nepravilno rukovanje sa vitlom dovodi do neizbježnog trošenja špage, kao i "obuka" početnika na vitlu gdje skoro nikako ne možete dovesti pilota na kut iznad vitla da vam bude lakše namotati špagu, tj., izbjeći pad špage na tlo i samim time povlačenje špage po tlu gdje se ona troši, vlaži i jednostavno haba i smanjuje prekidna sila.
Svaki put kada špaga pukne trebalo bi izmotati dio špage i pod silom namotati je da je pravilo slagać namota .
Kad smo kod slagaća koja je savršena stvar, i On kao dio tehnike ponekad zakaže a ponekad i operater ne održava klizać propisno pa se sa vremenom nakupi prljavštine i/ili ostane bez maziva pa "zablokira" . Tada podvlaći špagu koja se enormno trga kod izmotavanja i to je problematika koja uništava resurs špage .

Kod puknuća špage prilikom šlepe na većoj visini važno je biti priseban i prikočiti krilo, mada, nikada u mojem iskustvu šlepanja nisam doživio da je ijedan pilot imao neki kolaps, kamoli frontalac zbog izljetanja krila ispred a to govorim na iskustvu preko 2.500 šlepa .
Po puknuću špage i stabilizaciji krila treba "obavezno" špagu otkačiti i uzeti je u ruku kako je Šteta pokazao u videu, procjeniti koliko špage vučete sa sobom i ako primetite da je špaga pukla na samo 10-15 m od Vas pokušajte je namotati u sjedalo kod Vas i možete nastaviti letjeti ako imate visine uz poželjno javljanje na radiovezu da je špaga i padobrančić kod Vas. Operater tada ne mora zuriti u nebo i pokušava odgonetnuti gdje je padobrančić. Sa 300-400 m jako teško je vidjeti padobrančić kada ga otpusti pilot a pogotovo ako je na njemu 10-15 m špage. Odbačen padobrančić je nemoguća misija pronaći ga u kukuruzištu. Ako smo ikad našli padobrančić onda smo našli prvo špagu koja je bila dugačka 200-300 m a desilo se da nismo mogli naći nas 10-oro 500m špage u prostoru 300x300m .

Špagu nakon otkačivanja treba uhvatiti sa dva prsta i ići u realizaciju pravilnog bacanja da padne preko linije za šlep i to je sve. Kako se špaga počinje vući po zemlji tako i otpor postaje sve veći i desilo mi se da nisam mogao više držati špagu i pustio sam je ili mi ju je neka prepreka na zemlji jednostavno istrgnula. Zato špagu treba držati sa dva prsta a sa ostalih tri držite komandu . Sad tu ima detalj da špagu uzemte u lijevu ruku i da je "vučete" lijevom stranom zbog rezerve ali nisam nikad imao iskustvo da je špaga tarila o ručicu rezerve.
U slučaju nemogućnosti otkačivanja procedura je da u zmijki slažete špagu ispred operatera i sletite ispred i nikako ne prelazite vitlo .
Ako i odmah odbacite padobrančić niste pogriješili tako da sami donosite odluku što raditi .


Zbog puknuća špage na malim visinama (do 50 m) gdje nije poželjno puštati komande jer prvo stabilizirate krilo pa potom pripremate se na slijetanje nije preporučljivo otkačivati štrik, odnosno, kad stabilizirate krilo i procjenite da možete odbaciti padobrančić to uradite i idete na slijetanje . Za izbjegavanje puknuća špage na maloj visini treba dozirati najmanju moguću poletnu silu što odlikuje iskusnog operatera a to ćete vidjeti po tome što će takav operater osobno vas ukopčati, i postaviti par pitanja tipa, kilaža, krilo, iskustvo u letenju na vitlo .
Pucanje špage na maloj visini sa malo silom je skoro neprimjetno u oscilaciji krila .
Sve to može zajebati pilot koji zakoči krilo pa poveća napadni kut ili oscilira u putanji i smjeru šlepe pa kad se na tren postavi u vjetar i smjer vuće dobije dizanje pa makne se iz smjera i leti u traverzi...
Više me brinu piloti koji netom nakon polijetanja puštaju komande i namještaju se u sjedalo odstupajući od smjera šlepe i/ili pale GPS te instrumente jer to nisu napravili na startu !!! :O:
Špaga im je tu najmanji problem !

Kod odabire klinke (otkačivaća) isto je posebna tema, ali bilo bi poželjno da pilot nosi kacigu sa labrtom jer se znalo da te opali klinka po licu što je do sada nerješivi problem kako to rješiti mada ima nekih solucija.

Za rezimiram, za letenje na vitlo je potreban timski rad za razliku od brda, ovdje sudjeluju najmanje tri aktera i bilo bi dobro da su kordinirani i izučeni za svoj dio posla. U Slavoniji barem imate gdje sletjeti, pa je poželjno sletjeti blizu pada špage koje možete koliko toliko pratiti iz zraka, uzeti orijentire mogućeg pada . Rijetko koji operater ima rezervu špage pa da može odmah spojiti novu špagu tako da vitlo je van funkcije dok se ne nađe špaga i ne poveže i iz tog cijela ekipa koja je spremna na startu ne može startati bez obzira na sve .

Za kraj, definitvno, sigurnost na prvom mjestu , ali, nije nesigurno vući špagu neko vrijeme ako to radite na pravilan način .

I nakon ovog DON10, gdje smo imali prilike raditi sa povećim brojem početnika i neiskusnih pilota na vitlu organizirati ćemo uskoro dvodnevne seminare kod nas u Osijeku gdje će te tko želi imati prilike letjeti na vitlu i gdje ćete naučiti sve trikove leta na vitlo, jer, dva ista pilota i dva ista krila na istom letenju imaju visinske razlike u otkačivanju i preko 100m što onom nižem bitno smanju mogućnost (pre)leta iz snova .

Puknuće špage je očekivan događaj u letu na vitlo !!!

Vidimo se !



5 Palac gore: : Damjancic, gburazer, Nik jana, Red Baron, toni    
Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: sri 06 lis, 2010 12:15 
Offline     DHV 2-3
Avatar

Član od: uto 25 kol, 2009 20:39
Postovi: 776 [ Pogledaj ]
Lokacija: Zagreb
Dao Palac gore: : 702 / Palac dolje: : 5
Dobio Palac gore: : 792 / Palac dolje: : 4
Izuzetno mi je drago da su se i Box i Morelli, moji letački uzori svaki na svoj način, javili i komentirali ovaj moj video. Bilo bi mi drago čuti i Tonija i Bugarina i Jozu i Edu, no s ovom dvojicom se u svemu slažem. U prvom je redu sigurnost. Iskustvo je to koje će ti reći da li da odmah odbacuješ špagu ili imaš dovoljno vremena da procijeniš dali da spašavaš ostatak dana i rizik od gubitka 300-500 metara špage svedeš na najmanju moguću mjeru. Postupak je opisao Morelli, a prikazan je na videu. Razlozi zašto sam ja odlučio spašavati špagu su sljedeći:
1.) smatramn da imam dovoljno iskustva (iako iskustva nikad dosta)
2.) bio sam visoko - oko 460 metara AGL (po GPS variometru to je bilo oko 560 ASL)
3.) puhao je bočni vjetar 3-5 metara -dakle odnijelo bi pdobrančič i dobar komad špage u kukuruzište, ako ne i preko čepinske prometnice na kojoj je vrlo gust promet.
4) špaga se nije vukla po zemlji, dakle u idućih minutu dvije nisam bio u opasnosti da se ''zakačim'' za nešto na zemlji
5.) želio sam da čim prije opet osposobimo vitlo zbog priajtelja pilota koji čekaju na startu.

Kako su napomenuli Box i Morelli u prvom planu je aspekt sigurnosti. Dakle čim si osjetio puknuće otkači špagu. Ako si iskusnjara nastoj ušparati vremena operateru i probaj, ako je špaga pukla blizu, namotati je i sletiti čim bliže vitlu, a ako je dugačka, nastojati procijeniti gdje bi mogao pasti padobrančić i pokuašati ga spustiti operateru ''na glavu''. (Vidi nova disciplina ''bacanje 'nečega' u cilj").
Ako si početnik, otkači je i ne misli šta se s njom dalje zbiva. Uvjet je da si na visini preko 50 metara. Ako si niže, sve ovo gore zaboravi i samo nastoj sletjeti i to u smjeru šlepanja, jer je to najvjeorjatniji smijer u kojem nema nikakvih prepreka na koje bi špaga koja se vuče za tobom mogla zapeti. Sigurno sljetanje ti je najviši prioritet.
I na kraju da ponovim, prvenstveno tečajcima: NITKO TI NEMOŽE ZAMIJENITI TVOG INSTRUKTORA. On i isključivo on odgovara materijalno, pravno i moralno za tvoju sigurnost.
Dakle, 'djeco' pamet u glavu - kosti će vam biti zahvalne

_________________
We watching the skyes through the children eyes


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: sri 06 lis, 2010 12:52 
Offline     DHV 2-3
Avatar

Član od: uto 25 kol, 2009 20:39
Postovi: 776 [ Pogledaj ]
Lokacija: Zagreb
Dao Palac gore: : 702 / Palac dolje: : 5
Dobio Palac gore: : 792 / Palac dolje: : 4
I da, još nešto.
Naznam kako se zove špaga koju sam koristio za izradu klinki. Dok sam je kupovao izgledala mi je vrlo obečavajuće, ali pokazalo se da je vrlo 'nezgodna' kod otkačivanja. Ima izuzetno visoku čvrstoću, ali ima i problem kod odtkačivanja. Ako podrobnije pogledate video, uočiti ćete da sam imao problema 'razvezati' je nakon što sam izvukao osigurač. Po izvlačenju osigurača, još uvijek se klizna petlja nije raspala (što bi se normalno moralo dogoditi), jer unatoč čvrstoći, špaga je relativno kruta i ima tendenciju zadržavanja forme što otežava razvezivanje klizne petlje oko osigurača. Iz tog razloga sam u svih 5 šlepa koje sam odradio u ta dva dana SVAKI put morao nakon izvlačenja osigurača 'pomoći' petlji da se raskopča. Inače, kad su napravljene od pravog materijala te su klinke/otkačivači izuzetno sigurne i trajne, te vrlo ugodne za manipulaciju.
Upozorio bih ovim putem da svi koji ste na DON-u dobili bilo plave bilo žute klinke ovog dizajna da pripazite pri otkačivanju zbog gore opisanog problema i svakako provjerite da li ste otkačili špagu i to SVAKI put prilikom šlepe. Ta provjera je i onako sastavni dio letenja u vuči tako da smatram da ne utječe jako na aspekt sigurnosti.
A ako nisi provjerio biti će ti malo neugodno jedno pola minute šlepati za sobom 400 metara špage dok ne primjetš da ti je krilo ''malo lijeno''.
Sa svoje strane ja ću istražiti druge materijale podesne za izradu klinke te ih (na vlastitoj koži) istestirati te vas obavijestiti o rezultatima.

_________________
We watching the skyes through the children eyes


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: sri 06 lis, 2010 13:43 
Offline     DHV 2-3
Avatar

Član od: pon 31 kol, 2009 10:31
Postovi: 1586 [ Pogledaj ]
Lokacija: Zagreb
Dao Palac gore: : 324 / Palac dolje: : 9
Dobio Palac gore: : 1813 / Palac dolje: : 7
Koristim trenutak da prigovorim još nešto.

Naime, prije nekog vremena jako sam se borio na ovom mjestu za ideju da se tijekom obuke odradi nekoliko šlepanja kao obavezni dio nastave. Dao sam i dobru argumentaciju koju pak nisu mogli dati oni koji su bili protiv toga tvrdeći da im to ne treba i da je brdo dovoljno (ustvari nemaju vitlo). Kako nemam dovoljno autoriteta na tom polju, odnosno, ne zanima me obuka (bar ne za sada) nisam se dalje mogao boriti za to.
Tvrdim, međutim, i dalje, odgovorno i sa dosta iskustva, da je to nasušna potreba i da jedan tečajac sigurno neće postavljati pitanje da li je to potrebno ili nije. To se može riješiti vrlo jednostavno i nije potrebno upisivati nikakva ovlaštenja. Oni koji nemaju vitlo vrlo će se lako dogovoriti sa onima koji ga imaju i svoje učenike obogatiti za još jedno iskustvo. Minimum o kojm govorim jest 2 flah šlepe i tri visinske i po meni bi to bilo dovoljno da taj pilot kada kasnije dođe na DON (ili negdje drugdje) zna o čemu se tu radi.
Na DONu se dogodio vrlo ružan incident (o kojem se nažalost još uvijek šuti), a plod je upravo lošeg odnosa prema šlepi i cijelom eventu. U subotu, prilikom šlepanja sa pola piste, na red je došla djevojka, očigledan početnik, koja je startala izuzetno loše što je završilo lock-outom i, srećom, bez ozbiljnih posljedica. Osim nje, na stratu se pojavila hrpa pilota koji su imali ozbiljnih problema sa praćenjem šlepe i koji su bili na granici incidenta (neki zbog lošeg držanja smjera, neki zbog krila koja su letjela na granici stalla, a neki zbog preranog sjedanja u stolac).
Što je naša djevojčica odradila?
Odmah nakon starta šlepe se uvalila u stolac pri tome se pomogavši oslanjanjem na komande, a pri vrlo slabom silom. Krilo je jako zakočeno krenulo na desnu stranu i uslijedila je dernjava na startu (moj omiljeni dio - jebem mu majku, pa daj se naučite da instruktori moraju imati stanicu i davati komande preko njem, a ne galamom: LIJEVA! LIJEVA!, PUSTI! PUSTI! DESNO! GLEDAJ KRILO! itd., itd. Pa što mislite da će njoj od toga ući u glavu i obraditi se na pravi način kad su joj uši začepljene panikom?!). Naravno, djevojčica je pustila komande i nakon toga ponovo zabremzala do guzice i to jako vidljivim odsustvom osjećaja za doziranje komande i čekanje reakcije krila. Krilo ovaj puta kreće brzo u lijevu stranu, ali ovaj puta bez šanse da se smjer popravi komandama. Djevojčica je bez kratkog i odlučnog impulsa te čekanjem na reakciju mlatarala rukama do guzice i pri tome sa potpunim odsustvom smisla za upravljanje krilom. Zvršilo se sa lijevim lock-outom što je bitno ublažio Joza (čije šlepanje ovim putem pohvaljujem) pravovremanom reakcijom. Pala je sa male visine od nekih 3-4 metra, ali na asfalt, bočno i sa dobrim opižđivanjem glavom u pistu. Srećo, oprema je odradila svoje i djevojka je prošla bez posljedica. Doduše, još koji stupanj u lijevo i puknuo bi vrat ili bi puknula koljena.
Možda ovo zvuči grubo i možda ona isto ovo čita, ali, ljudi moji, dolazite na događaj, na DON, na koji se prijavilo 60-ak samo natjecatelja. Zar mislite da tu ima mjesta obuci tečajaca pogotovo usred tekme? Pretpostavka je da svi imaju nekakvo iskustvo i da operateri ne moraju razmišljati da li je nekome prvi puta (pogotovo kad taj tu činjenicu sakrije).

Da li sada zvuči pretjerana moja ideja da se odradi tih 5 letova tijekom obuke. Osobno sam također skoro jako loše završio na prvoj šlepi jer sam mislio da je to pussy smoke. Nakon 5 šlepa već sam bio profesionalac. Zaista nije potrebno puno i te prve šlepe operater može odraditi fantastično mekano i sigurno. Tako pilot koji živi pod velikim brdom (Tribalj, Japetić ili Ivanščica) dobije jedno iskustvo koje će mu možda spasiti glavu kad se odluči doći na DON. Znam da većini ovo zvuči nepotrebno. Ipak, iskustvo govori da se piloti u svojoj karijeri ipak jednom odluče otići sa ekipom na šlepu, dobro se zabaviti i ponešto odletjeti.

Šteta je što ovakvih i sličnih okupljanja nema više, ali to svakako nije prilika da naučite svoje učenike letenju na vitlu.

_________________
slika
c u @ cloudbase



4 Palac gore: : Morelli, Nik jana, Red Baron, Tomislav Markač    
Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: sri 06 lis, 2010 15:42 
Offline     DHV 2

Član od: sri 24 vel, 2010 17:27
Postovi: 112 [ Pogledaj ]
Lokacija: Buzet
Dao Palac gore: : 144 / Palac dolje: : 5
Dobio Palac gore: : 28 / Palac dolje: : 0
Ovo mi je prvi put da gledam kako izgleda polijetanje pomocu slepe
iz pilotove perspektive. Boxs je u pravu. Trebalo bi uvesti i taj
nacin polijetanja u tecaj. Razlog vise su i fantasticne fotografije sa ovogodisnjeg DONa koje ce neminivno povecati broj zainteresiranih da posjete DON 2011. A doci tamo bez ikakvog iskustva u slepi bas i nije mudra opcija.


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: sri 06 lis, 2010 15:45 
Offline     DHV 2-3
Avatar

Član od: uto 25 kol, 2009 20:39
Postovi: 776 [ Pogledaj ]
Lokacija: Zagreb
Dao Palac gore: : 702 / Palac dolje: : 5
Dobio Palac gore: : 792 / Palac dolje: : 4
Mirko je napisao/la:
Ovo mi je prvi put da gledam kako izgleda polijetanje pomocu slepe
iz pilotove perspektive. Boxs je u pravu. Trebalo bi uvesti i taj
nacin polijetanja u tecaj. Razlog vise su i fantasticne fotografije sa ovogodisnjeg DONa koje ce neminivno povecati broj zainteresiranih da posjete DON 2011. A doci tamo bez ikakvog iskustva u slepi bas i nije mudra opcija.

Imam jedan lijepi klipić gdje polijeće naš Antiša. Probati ću ga sutra ili za koji dan obraditi i staviti na Youtube te ga linkati ovamo, ali pod drugom temom.
Da vidite kao polijeće majstor sa preko 200 šlepa u guzici!!!

_________________
We watching the skyes through the children eyes


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: sri 06 lis, 2010 18:06 
Offline     DHV 2

Član od: pon 28 ruj, 2009 21:17
Postovi: 260 [ Pogledaj ]
Lokacija: Osijek
Dao Palac gore: : 537 / Palac dolje: : 0
Dobio Palac gore: : 165 / Palac dolje: : 0
Mislim da smo ovdje imali već ovakav rasplet "Biti ili ne biti" i najbolje je da odmah prestanemo šiljiti priću dalje jer sve su stvari dogovorene, stavovi su zauzeti i pravilnik je donešen !
Box, u pravu si 1000 % !!!

Što se tiće DON-a i letenja na vitlo učinjeni su ogromni propusti organizacije i fala Bogu da se ništa nije dogodilo (?), no rezime o DON-u ću donijeti u drugom postu kada dobijemo i obradimo sve činjenice i podatke.

Za sada, ETO-vci idu na 7 dana u Tomislavgrad na letenje, na brdo, i dosta nam je špage :) . Plan nam je obići Kupres, Svilaju i Gredu te Biokovo.... :beer:

Što se tiće doobuke na vitlo to je sada stvar obučnih centara i ekskluzive tko će ponuditi opsežniji tečaj svome polazniku, pružiti mu više iskustava i pripremiti ga bolje, jer, svi će pitati "Pa gdje je taj učio letjeti".

Bilo kako bilo, tko ima volju odletjeti na vitlo, naučiti i te trikove i podružiti se u Slavoniji dobrodošao je !!! Osim ETO-a , u Slavoniji postoje i drugi vitlaški klubovi koji imaju veliko iskustvo u radu na vitlo kao što je Slavonski brod, Virovitica, Garešnica (Kiki), Zoli i čini mi se i Biber sa Avisom pa se javite ljudima i gonjate.
I još nešto, u pripremi je prvi DVD na Hrvatskom "Towing Aloft" u kojem će biti prezentirano letenje na vitlo, trebat ću pomoć paramotorista da snimaju iz zraka i mislim da će to biti dobar pomak u letenju na "špagu"...
Do tada, letite i uživajte uz sigurno slijetanje !!!

Morelli


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: sri 06 lis, 2010 20:36 
Offline     DHV 2-3
Avatar

Član od: pet 25 ruj, 2009 14:06
Postovi: 600 [ Pogledaj ]
Lokacija: Zagreb
Dao Palac gore: : 118 / Palac dolje: : 2
Dobio Palac gore: : 262 / Palac dolje: : 2
Po prvi puta od kako znam Boxa da sam 100% sa njime suglasan oko svakog navedenog detalja! Sa jos jednom dopunom koju nije niti on vidio! A to se dogodilo na Igorovom vitlu! Igor ili netko njegov je poslepao takodjer skolarca (ja bar tako mislim jer iskusan pilot to nebi zaribao) daje mu dosta sile krilo zaostaje a pilot nista ne radi da se izvuce i odlazi u ljevi zakljucani izlaz i srecom se zabija u grmlje sa desne strane! Nije niti pomogla radio stanica koje operater i starter koriste! Zalosno ali istinito! Zatim ja startam na slepi sam za menom krece u slepi Ivan kao operater slepa zmajara a ja kao prvi imam nekih 100-150 m iznad zmajara koji bez jebemti polako ali sigurno dostize moju spagu. Na prvi kontakt njegovog krila i mojeg vucnog uzeta otkacinjem se i molim sve slie svemira da mu padobrancic ne padne na jarbol ili koju zicu na krilu! Spaga klizne desnom stranom krila i on nastavi bez da je ista primjetio! Zasto sam Boxov post nadopunio netko ce reci? Da kada se nalaze vise vitala i operatera i vise pocetnika na vitlima onima koji relativno dobro i sigurno lete posvete maksimalno paznju onima koji to neznaju i onima koji to rade prvi puta na vitlu! Mnogi piloti neznaju za "kasnjenje" reakcije komande na krilu u slepi koje inace reagira na nesto dulji pogled u stranu. Svi koji bi zeljeli letiti na vitlu na nekom oficijelnom okupljanu MORAJU to nauciti od svojih instruktora i tocka. Sve u svemu je sreca da nekolicina operatera koja je tamo vitlala zna prepoznati lose od dobroga i onda samo zahvaljujuci OPERATERSKOJ reakciji nije se nista dogodilo na ovakvom okupljanju! Ali neka netko pita te operatere kako su se osjecali na kraju dana i koliko su umorni i istroseni sa tim ljudima koji nisu letili na vitlu i neznaju sto je vitlo.

_________________
www.flyingvojo.com



1 Palac gore: : Morelli    
Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: čet 07 lis, 2010 0:46 
Offline     DHV 1-2

Član od: ned 27 pro, 2009 18:20
Postovi: 99 [ Pogledaj ]
Lokacija: Garešnica
Dao Palac gore: : 35 / Palac dolje: : 1
Dobio Palac gore: : 187 / Palac dolje: : 0
imam i Ja pokoji komentar:
da je moglo sigurnije moglo je al SLEPERIMA svaka im cast na zivcima i strpljenju
-na nepokupljenu pokosenu travu koja je mnogima i meni pravila probleme petljajuc se u spage
-na prevelike sile u startu i neposredno prije starta
-na smijer dizanja krila u startu koje nije bilo u vjetar nego prema autu ( trebalo je malo drugcije)
-na sramotu onih koji misle da znadu a znadu da neznaju i nepitaju i nekazu da neznaju
-na one koji nemaju svoj otkvacivac a nisu na slepi prvi put ja ga nebi slepo (To ti je isto ko da
dodes na neko brdo i zoves operatera i je... mu sve po spisku gdje je nestalo sad to brdo)
-na jebeni otkvacivac koji se nece otkvacit ( imo sam onaj zuti ko Steta u zadnjoj slepi s tandemom
s jednom djevojcicom Majom i kad je trebalo okvacit onaj traktorski osigurac je izaso al nista
pa joj velim da prodrma ovu zutu spagu i opet nista pa nek povuce malo jace i nista onda sam sam
al s jednom rukom nemoguca misija i onda sam s dve ruke navuko to gore k seb prilicno teska je ta spaga
da bi moro one omce razmotat( mislim si jeboo te onaj ko te napravio)

Ja sam nekoliko godina usavrsavo moje otkvacivace i posudio sam dva takva Parafreekocima i bili su odusevljeni
kak to dobro fukcionira , i zato je mozda bolje za pocetnika neimat nikakv jer onaj koji nevalja je opasniji neg nikakvi!

Evo savjet da si piloti razmisle da je otkvacivac VAZAN dio opreme kao krilo ili sjedalo
jer bez njega nema letanja na slepi i nek si ga nabave i sloze na vrijeme i neg obavezno testiraju!

Objasnt cu i kak test mora izgledat i koji su kriteriji za dobar otkvacivac.
Zakopcis se u sjedalo i stavis i "klinku" i objesis se na kliku na komad spage negdje za brajdu ,gredu ili sl.
nemoj bas previsoko jer sjedis i visis na toj klinki i onda povuces i otkacis i otreses u pod u najcesce slucaja,
sljedeci jos vazniji test opet to sve pokopcis sjednes u sljedalo i visis na otvacivcau
malo se ljuljas i sad polako izades iz sjedala bez da otkacis i diras kliku i one omce i
sad ti visi samo tezina sjedala a to ti je tezina spage kad auto stane i sad okacis
i tu ce vecina klinki ostat zakvezana jer je ona omca prekruta da se otvori
to sve ponovis po 10 puta i ak ti se otvori u 9 od 10 slucajeva onda ti radi dobro i
malo joj fali da je savrseno a to nece nikad bit!
Steti cu skratit malo muke pa cu rec da je spaga prekruta jer ima srce icupaj ga van i dobt ces suplju meksu spagu,
a mora ti bit i velika razlika u velicini omce da se one otvorile,i nesmiju krakovi klinke bit prekraki ovi stoo idu na sjedalo
jer tu skupljaju sjedalo i nemozes dupe uvuc unutra!
Meni se taj traktorski osigurac nesvida jer ga dobijes u oko kad ti pukne spaga al jednostavno je za napravit klinku
pa preuzmite rizik za jeftine rucne izrade !

Letite sto sigirnije!!!!



2 Palac gore: : Red Baron, zoli    
Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: čet 07 lis, 2010 9:45 
Offline     DHV 2-3
Avatar

Član od: uto 25 kol, 2009 20:39
Postovi: 776 [ Pogledaj ]
Lokacija: Zagreb
Dao Palac gore: : 702 / Palac dolje: : 5
Dobio Palac gore: : 792 / Palac dolje: : 4
Ja sam radio te žute i plave klinke/otkačivače i prihvačam sve drvlje i kamenje koje bacite na mene. Učinio sam ih u najboljoj namjeri no postoji ona izreka da je put u pakao popločen dobrim namjerama. MEA CULPA!!!
Ovo samo pokazuje da je letenje u vuči jedan kompleksan proces koji ZAHTIJEVA obuku i znanje po svim i nasitnijim detaljima i elementima.
Dakle ja, sad već stara iskusnjara (ha?) ispušim na tako (šatro) jednostavnom komadu opreme kao klinka i ne samo to nego za sobom povučem još 4,5, 6 ili 7 drugih među kojima, da stvar bude gora, ima i totalnih početnika. Vjerujte mi ekipa, da nema riječi u hrvatskom jeziku s kojima Vam se mogu ispričati za sve neugodnosti koje ste imali s mojim klinkama. Nažalost u uputama za izradu klinke ne piše KAKVA špaga, već samo dimenzije špage. Kako rekoh, špaga je bila vrlo obečavajuća kad sam je kupio... i skupa k'o sam vrag. Čak i kad sam je probao 'otkačiti' na zermlji sve je bilo ok i petlja se uredno razilazila. No nisam je isprobao otkačiti NAKON aplikacije od cca 100 kg sile. Kad se to dogodi špaga poprimi formu 'kukice'' i de facto ostaje zkačena i kad se izvuče osigurač.
Zbog tog nedostatka ovime proglašavam sve žute i plave klinke NEISPRAVNIMA i molim cijenjene pilote, a pogotovo članove kluba ETO Osijek koji su ih dobili od mene i/ili eventualno distribuirali dalje da ih povuku iz upotrebe i unište, kako ih više nitko nebi koristio.
Smatram da ozbiljno narušavaju sigurnost letenja u vuči!!!
Zahvaljujem se dobrim vjetrovima, Svevišnjem ili onome tko već kroji sudbinu nama koji hodamo po zemlji i jašemo na vjetrovima što se ništa loše nije dogodilo.

_________________
We watching the skyes through the children eyes



1 Palac gore: : Mirko    
Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: čet 07 lis, 2010 10:28 
Offline     DHV 2

Član od: pon 28 ruj, 2009 21:17
Postovi: 260 [ Pogledaj ]
Lokacija: Osijek
Dao Palac gore: : 537 / Palac dolje: : 0
Dobio Palac gore: : 165 / Palac dolje: : 0
Red Baron je napisao/la:
Ja sam radio te žute i plave klinke/otkačivače i prihvačam sve drvlje i kamenje koje bacite na mene. Učinio sam ih u najboljoj namjeri no postoji ona izreka da je put u pakao popločen dobrim namjerama. MEA CULPA!!!
Ovo samo pokazuje da je letenje u vuči jedan kompleksan proces koji ZAHTIJEVA obuku i znanje po svim i nasitnijim detaljima i elementima.
Dakle ja, sad već stara iskusnjara (ha?) ispušim na tako (šatro) jednostavnom komadu opreme kao klinka i ne samo to nego za sobom povučem još 4,5, 6 ili 7 drugih među kojima, da stvar bude gora, ima i totalnih početnika. Vjerujte mi ekipa, da nema riječi u hrvatskom jeziku s kojima Vam se mogu ispričati za sve neugodnosti koje ste imali s mojim klinkama. Nažalost u uputama za izradu klinke ne piše KAKVA špaga, već samo dimenzije špage. Kako rekoh, špaga je bila vrlo obečavajuća kad sam je kupio... i skupa k'o sam vrag. Čak i kad sam je probao 'otkačiti' na zermlji sve je bilo ok i petlja se uredno razilazila. No nisam je isprobao otkačiti NAKON aplikacije od cca 100 kg sile. Kad se to dogodi špaga poprimi formu 'kukice'' i de facto ostaje zkačena i kad se izvuče osigurač.
Zbog tog nedostatka ovime proglašavam sve žute i plave klinke NEISPRAVNIMA i molim cijenjene pilote, a pogotovo članove kluba ETO Osijek koji su ih dobili od mene i/ili eventualno distribuirali dalje da ih povuku iz upotrebe i unište, kako ih više nitko nebi koristio.
Smatram da ozbiljno narušavaju sigurnost letenja u vuči!!!
Zahvaljujem se dobrim vjetrovima, Svevišnjem ili onome tko već kroji sudbinu nama koji hodamo po zemlji i jašemo na vjetrovima što se ništa loše nije dogodilo.

Ne dramatiziraj Štetiću.. To moji tečajci otkopčavaju ko zmajevi, iskidaju i mene i vitlo te kad otkopčavaju podignu guzicu šleperskom autu u zrak !!! :-D

Sve OK, idu klinke, jebali ih svi... :greeting:

Pusa


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: čet 07 lis, 2010 13:02 
Offline     DHV 2-3
Avatar

Član od: uto 25 kol, 2009 20:39
Postovi: 776 [ Pogledaj ]
Lokacija: Zagreb
Dao Palac gore: : 702 / Palac dolje: : 5
Dobio Palac gore: : 792 / Palac dolje: : 4
Ma ne bojim se ja za tvoje tečajce. Njima je vitlo u krvi. Bojim se da klinka ne dođe nekome tko je zalutao na vitlo.

_________________
We watching the skyes through the children eyes


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: čet 07 lis, 2010 16:31 
Offline     DHV 2
Avatar

Član od: pon 22 vel, 2010 19:56
Postovi: 103 [ Pogledaj ]
Lokacija: Zagreb
Dao Palac gore: : 23 / Palac dolje: : 0
Dobio Palac gore: : 5 / Palac dolje: : 0
Red Baron je napisao/la:
Ja sam radio te žute i plave klinke/otkačivače i prihvačam sve drvlje i kamenje koje bacite na mene. Učinio sam ih u najboljoj namjeri no postoji ona izreka da je put u pakao popločen dobrim namjerama. MEA CULPA!!!
Ovo samo pokazuje da je letenje u vuči jedan kompleksan proces koji ZAHTIJEVA obuku i znanje po svim i nasitnijim detaljima i elementima.
Dakle ja, sad već stara iskusnjara (ha?) ispušim na tako (šatro) jednostavnom komadu opreme kao klinka i ne samo to nego za sobom povučem još 4,5, 6 ili 7 drugih među kojima, da stvar bude gora, ima i totalnih početnika. Vjerujte mi ekipa, da nema riječi u hrvatskom jeziku s kojima Vam se mogu ispričati za sve neugodnosti koje ste imali s mojim klinkama. Nažalost u uputama za izradu klinke ne piše KAKVA špaga, već samo dimenzije špage. Kako rekoh, špaga je bila vrlo obečavajuća kad sam je kupio... i skupa k'o sam vrag. Čak i kad sam je probao 'otkačiti' na zermlji sve je bilo ok i petlja se uredno razilazila. No nisam je isprobao otkačiti NAKON aplikacije od cca 100 kg sile. Kad se to dogodi špaga poprimi formu 'kukice'' i de facto ostaje zkačena i kad se izvuče osigurač.
Zbog tog nedostatka ovime proglašavam sve žute i plave klinke NEISPRAVNIMA i molim cijenjene pilote, a pogotovo članove kluba ETO Osijek koji su ih dobili od mene i/ili eventualno distribuirali dalje da ih povuku iz upotrebe i unište, kako ih više nitko nebi koristio.
Smatram da ozbiljno narušavaju sigurnost letenja u vuči!!!
Zahvaljujem se dobrim vjetrovima, Svevišnjem ili onome tko već kroji sudbinu nama koji hodamo po zemlji i jašemo na vjetrovima što se ništa loše nije dogodilo.

Imao sam prilike letjeti sa tom klinkom, i to jos prvi put na vitlu. Povukao sam osigurac i mislio kak sam sve super otkacio, a nakon 10 sekundi sam skuzio da jos vucem onaj padobrancic, malo protresao i sve 5, tak da po meni nije nis strasno, sam treba malo protresti kad se povuce osigurac :) Ali najbolja klinka je ona koju sam posudio od Rodrigeza...



LP,

Tomislav


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: čet 07 lis, 2010 18:58 
Offline     DHV 2-3
Avatar

Član od: uto 01 ruj, 2009 9:34
Postovi: 545 [ Pogledaj ]
Dao Palac gore: : 660 / Palac dolje: : 2
Dobio Palac gore: : 401 / Palac dolje: : 3
uj!


divno je opet i opet vidjeti zdrave postove, te se nadam da letačka populacija nije zastrašena njihovom opsežnošću i da ih pomno čitaju, jer je ova je rasparava za sve vas koji ste bili na don-u i sve koji se mislite šlepati ili još nemate iskustva u šlepanju. čak dapače, ne bi bilo loše da netko od neiskusnijih pilota prokomentira kako mu je bilo na don-u. m?


eh, a osobno bih se još malo nadovezao:


1. pucanje užeta za vuču

literatura, programi i procedure opisuju i propisauju samo jednu mogućnost u slučaju pucanja užeta/slabog člana, a to je otkačivanje (i provjera pilota da je otkačio)


neki zmajari su također pokušavalisa tehnikom otkačivanja i držanja užeta u ruci i navlačenja istog, i koji put jer bilo uspješno, a koji put baš i nije, jer su razvukli špaguv po hjoš lošijem terenu

vrlo je nezahvalno procjeniti tko je uopće sposoban za taj manevar, bla bla bla

a ja sam već dosadan samome sebi, ali opet ću ponoviti da na taj način ne pružamo dobar primjer neiskusnim pilotima i učenicima (a posebno bih naveo pilote koji lete godinama, imaju malo sati i uvjereni su da zbog svog dugogodišnjeg staža "znaju"), koji ne znaju realno procjeniti situaciju iz jednostavnog razloga što nemaju iskustva

2. otkačivači

huh, vrlo osjetljiva tema...

nažalost sam kroz ovih nekoliko godina primjetio da se za otkačivače koristi stvarno SVAŠTA!

i opet nažalost, mislim da je to posljedica što neki piloti uopće ne razumiju osnovni princip sila kojedjeluju na otkačivaču


i sad dolazimo do osjetljivog dijela, apeliram da piloti ulože u otkačivač kao što ulažu i u ostalu opremu jer (za one koji ne znaju :)) to je isto dio letačke opreme. osjetljivi dio - imate voju, bugara i mog ivana. kupite otkačivače koji idu na minimalno dvije "ringe" (znalci znaju o čemu pričam, tko ne zna neka pita onoga tko zna, ne namjeravam ovdje pisati knjige) ili otkačivači na ekscentar koje radi ivan (otkačivač koji zmajari koriste za aerošlep, ponavljam aero šlep, a znalci će opet znati da je to najzahtjevniji i letački najbrži oblik šlepanja te samim time ne smije biti nikakvog zajeba sa otkačivačem - čitaj drmanje da otkači i sl.)

osobno, teško da će mi više proći neki pilot za šlep sa otkačivačem kojeg je smandrljao prije samog starta od priručnog materijala, ali to sam opet ja (seronja)...


3. piloti koji se uopće mogu šlepati



e pa s ponosom mogu reći da se intenzivno radi na regulativi (bit ćete službeno obaviješteni)


stoga se nadam da, možda već na idućem don-u, problemi budu dobrim dijelom riješeni i da će se na radost organizatora i operatora, moći šlepati samo piloti sa upisanim ovlaštenjem za šlepanje (da postoji još jedna opcija, ali to je za priču u birtiji)


opet ću kao ja/seronja, progovoriti pa evo baš na primjeru don-a i šlepanja (2009.), gdje bih pohvalio barem dva pilota koji su mi, kada sam ih došao zakačiti na uže, iskreno rekli (što smatram za normalno, a da ne budem dosadan i kažem da je to procedura) da im je to prvi let na vitlu


a samo bih se još nadovezao da osobno smatram da poulacija koja je, iz meni nepoznatog razloga, spremna lagati da su letili na vitlu ili da su iber iskusni u šlepu, meni i niti bilo kome u našoj obitelji nije potrebna



e sad sam više i zaboravio što sam još htio pisati, tako da, th-th-th-that's all folks :greeting:



1 Palac gore: : Red Baron    
Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: pet 08 lis, 2010 17:28 
Offline     DHV 2-3
Avatar

Član od: uto 25 kol, 2009 20:39
Postovi: 776 [ Pogledaj ]
Lokacija: Zagreb
Dao Palac gore: : 702 / Palac dolje: : 5
Dobio Palac gore: : 792 / Palac dolje: : 4
@laminar/ad 3.)

Ja sam prvi koji glasa ''ZA'' za dobivanje ovlaštenja za pilota u vuči i da se to proceduralno i zakonski regulira. Obožavam vitlo i neke svoje najljepše letačke minute/sate odradio sam upravo na vitlu. Ljubav prema letenju na vitlu u meni su razvili moji (tadašnji) instruktori Antoni Buljan I Edo Lješčanin i zbog toga sam im neizmjerno zahvalan. Veliki doprinos mojoj 'zapaljenosti' za vitlo dao je i Ivan Moro-Moreli s kojim kao operaterom sam postigao visinski rekord otkačivanja na čepinskom aerodromu od 750 metara ASL. To je i dan danas moj osobni rekord otkačivanja, a da li je još uvijek aktualan u Čepinu, neznam, ali zasad se nitko ne hvali.

_________________
We watching the skyes through the children eyes


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Pucanje špage...
PostPostano: sub 09 lis, 2010 9:17 
Offline     DHV 2

Član od: sri 24 vel, 2010 17:27
Postovi: 112 [ Pogledaj ]
Lokacija: Buzet
Dao Palac gore: : 144 / Palac dolje: : 5
Dobio Palac gore: : 28 / Palac dolje: : 0
Red Baron je napisao/la:
Mirko je napisao/la:
Ovo mi je prvi put da gledam kako izgleda polijetanje pomocu slepe
iz pilotove perspektive. Boxs je u pravu. Trebalo bi uvesti i taj
nacin polijetanja u tecaj. Razlog vise su i fantasticne fotografije sa ovogodisnjeg DONa koje ce neminivno povecati broj zainteresiranih da posjete DON 2011. A doci tamo bez ikakvog iskustva u slepi bas i nije mudra opcija.

Imam jedan lijepi klipić gdje polijeće naš Antiša. Probati ću ga sutra ili za koji dan obraditi i staviti na Youtube te ga linkati ovamo, ali pod drugom temom.
Da vidite kao polijeće majstor sa preko 200 šlepa u guzici!!!

Postovani Barone, postoji li vec taj "klipic" i ako postoji molim za link.



1 Palac gore: : Dragan Sepac    
Vrh
 Profil  
 
Prikaži postove “stare”:  Redanje  
Započni novu temu Odgovori  [ 23 post(ov)a ]  Stranica 1, 2  Sljedeća



Time zone: Europe/Zagreb [LJV]


Online

Trenutno korisnika/ca: / i 1 gost.


Ne možeš započinjati nove teme.
Ne možeš odgovarati na postove.
Ne možeš uređivati svoje postove.
Ne možeš izbrisati svoje postove.
Ne možeš postati privitke.

Traži:
Forum(o)Bir:  

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
HR (CRO) by Ančica Sečan
Page generated in 10.06879901886 sec.